کد خبر: ۱۷۴۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۲ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - 18 March 2020
کلاس بندی خودروها بر اساس کاربردها، حجم و فرم بدنه و گاهی حجم موتور انجام می‌شود.
  بانکداری ایرانی - کلاس بندی خودروها بر اساس کاربردها، حجم و فرم بدنه و گاهی حجم موتور انجام می‌شود.
 
به گزارش  تسنیم،  خودروهای شاسی بلند عموما با نام خودروهای SUV و Cross Over ( کراس اوور ) نیز شناخته می‌شوند.

این کلاس دارای مشخصات فنی خاص خود بوده که شامل:

 دارای بدنه بزرگتر از لحاظ طول و عرض نسبت خودروهای بزرگ یا همان D Class.

 دارای ارتفاع بیشتر نسبت به تمامی خودروهای کلاس های دیگر.

 اکثرا دارای سیستم چهار چرخ محرک ( 4WD , AWD ) بوده ولی در بسیاری موارد دارای سیستم محرک جلو و یا عقب نیز بوده اند.

 اکثر این خودروها به دلیل ارتفاع بالایی که دارند ، قابلیتهای بیابان گردی، طبیعت نوردی و امثالهم را برای صاحبانشان فراهم می‌نمایند.

 این گونه از کلاس بدنه دارای انواع موتورها ، در انواع آرایش ها بوده و محدوده خاصی را برای آن در نظر نگرفته اند.

دارای بدنه 4 ستون که درب صندوق بار اکثرا در داخل اتاق خودرو باز می‌گردد.

 طول این خودروها عموما نزدیک به 5000 میلی متر می‌رسد ( گاهی اوقات از این اندازه بیشتر و یا کمتر نیز دیده شده است )

دارای عملکردی به مراتب بهتر از کلاس M ، دارای قابلیت های بیابان گردی و رانندگی لذت بخش در شهر ، ولی دارای مصرف سوخت بالاتر نسبت به کلاس E می‌باشند.

دارای تجهیزات، امکانات رفاهی و امکانات ایمنی بهتر و بیشتر از خودروهای متوسط . این امکانات اکثرا اقتصادی بوده و دارای کیفیت مناسبی هستند. البته برخی از سازندگان امکانات رفاهی تا حدود خودروهای F کلاس را نیز برای این خودروها به دلیل بازار رقابتی که این خودروها برای جلب نظر مشتریان خاص دارند ، قرار می‌دهند .

 این خودروها داری 5 درب ( درب صندوق بار که داخل خودرو باز می‌گردد ) می‌باشند ، البته مواردی هم بسیار هستند که دارای 3 درب هستن ( 2 درب خودرو برای سرنشینان و 1 درب برای صندوق بار ).

این خودروها دارای 2 ردیف صندلی بوده اکثرا ولی در موارد بسیاری نیز خودروهایی بوده اند که 3 ردیف صندلی نیز داشته اند.

کراس اوورها Crossover

آمارهای جهانی نشان می‌دهد، سلیقه‌ی مردم با شیبی فزاینده به سمت کراس‌اوورها رشد می‌کند. کراس‌اوورها نوعی از شاسی‌بلندها هستند اما در قد و قواره‌ای کوچک‌تر. دلیلش این است که زیرساخت و پلتفرم آنها از یک خودروی سواری الهام گرفته شده است. بازار ایران مملو از کراس‌اوورهای رنگارنگ چینی، کره‌ای، آلمانی و فرانسوی است. همان‌طور که گفتیم تمام این مدل‌ها بر پایه‌ی یک خودروی سواری ساخته شده‌اند. مثلا پورشه ماکان بر روی پلتفرم آئودی A3، نیسان مورانو بر روی پلتفرم سدان آلتیما، پژو 2008 بر روی پلتفرم هاچ‌بک 208، ب‌ام‌و X3 بر روی پلتفرم مدل 3-Series و حتی هیوندای توسان و کیا اسپرتیج نیز بر روی پلتفرم هیوندای الانترا تولید شده‌اند. کراس‌اوورها به‌دلیل ابعاد بزرگی که دارند به‌شدت از سوی خانواده‌ها با استقبال روبه‌رو شده‌اند. اگرچه توانایی‌های آفرود (خارج جاده‌ای) آنها محدود است ولی با این حال توانسته‌اند بخش اعظمی از بازار را در اختیار خود بگیرند.

وانت پیک آپها  PickUp

عموما به هر خودرویی که در قسمت انتهایی خود محلی برای قرارگیری بار داشته باشد، پیکاپ می‌گویند. چرا راه دور برویم؟ پیکاپ‌ها همان وانت‌های خودمان هستند. کلاس فوق‌العاده پرفروشی که بازار آن در آمریکای شمالی از خودروهای سواری داغ‌تر است. تاریخ دقیقی از پیدایش اولین خودروی پیکاپ در دست نیست. برخی از اسناد به ساخت نخستین ویرایش آن در سال 1913 توسط کمپانی آمریکایی Galion‌ اشاره کرده‌اند. برخی دیگر نیز اولین پیکاپ را دست‌پرورده‌ی فورد معروف برای حمل‌ونقل بشکه‌های شیر می‌دانند که در سال 1922 روی کار آمد. هرچه هست، وانت‌بارها سابقه‌ای طولانی در این صنعت دارند. استفاده از آنها به‌قدری گسترده است که حتی در دوره‌ای مینیِ انگلستان یک ویرایش باربری را روی مدل Minor اجرا کرد. از سویی دیگر کمپانی دوج پیکاپی ساخته که بر اساس استانداردها، در حد و اندازه‌ی یک کامیون است. بهشت خرید و فروش پیکاپ‌ها در آمریکای شمالی، کانادا و استرالیاست. یکی از دلایل محبوبیت پیکاپ‌ها فارغ از ماهیت باربری‌شان، استفاده از یک محصول تنومند برای پیمایش‌های خارج جاده‌ای است. به‌معنی دیگر، استفاده از آنها در قامت یک شاسی‌بلند آفرود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: